Musikkpedagogikk i utvikling (MiU)

See statues in English below. 

VEDTEKTER

1) ETABLERING

Nettverket Musikkpedagogikk i utvikling har bakgrunn i samarbeid mellom midt-norske utdanningsinstitusjoner fra 2018–2022 (blogginnlegg her) og ble etablert som et nasjonalt forskningsnettverk ved stiftelsesmøte på nettverkets første konferanse; MiU2022 (Nord Universitet, 26.10.22)

2) FORMÅL

Nettverket har som formål å fremme musikkpedagogisk forskning og utviklingsarbeid i Norge ved å:

a) Initiere og koordinere forskning og utvikling på det musikkpedagogiske feltet.

b) Formidle og synliggjøre musikkpedagogisk forskning og utvikling mellom forskere, og mellom forskere og praksisfeltet.

c) Bygge nettverk og interessefellesskap i relevante eksisterende forskningsmiljøer, og mellom forskningsmiljøer og musikkfaglig opplæring og utdanning i skole, barnehage, kulturskole og det frivillige og profesjonelle musikkliv.

d) Arbeide for etablering og utvikling av forskerutdanninger for det musikkpedagogiske feltet.

3) DELTAGERE

a) Utdanningsinstitusjoner/institutter som tilbyr forskerutdanning på minimum masternivå i musikkpedagogikk eller i fag med relevans for det musikkpedagogiske feltet.

b) Enkeltmedlemmer. Forskere som ikke er tilknyttet en institusjon, men har fagrelevant forskningskompetanse på masternivå og over, kan innlemmes i nettverket.

c) Råd og organisasjoner knyttet til musikkundervisning og musikkfaglig arbeid.

4) MEDLEMSKAP

Medlemsinstitusjonene forplikter seg til å bidra til praktisk drift av nettverket. Bidraget kan være av ulik art og omfang, som for eksempel å representere i styret, eller være vertskap for nettverks-konferanse. Institusjoner som ønsker medlemskap, og forskere som ønsker individuelt medlemskap søker styret om dette ved å sende en epost til nettverkets leder. 

5) AKTIVITETER

a) Nettverket skal i samarbeid med en av medlemsinstitusjonene arrangere en konferanse hvert år. Det opprettes en konferansekomite bestående av minst ett av styringsgruppens medlemmer og representanter fra arrangørinstitusjonen for hver kommende konferanse. Konferansespråk er norsk, engelsk, skandinavisk og samiske språk (med simultanoversetting). Mellom konferansene kan det også arrangeres symposier, workshops eller mindre konferanser knyttet til spesifikke temaer.

b) I etterkant av hver konferanse inviteres paper-presentatører til å sende inn artikler til en multimodal journal / antologi med fagfelle-ordning. Redaktører for denne publikasjonen vil i hovedsak bestå av medlemmer av konferansekomiteen, og presentasjon av/invitasjon til denne gis på konferansen.

c) Nettverket har en egen mail-liste. Alle som ønsker, kan stå på denne listen og motta mailer ved å skrive inn epostadressen sin her. Denne mail-listen kan kun brukes av nettverkets leder, med epost-adressene lagt i blindkopi. Nettverket har også en FB-side (her) som alle oppfordres til å bruke for å dele nyheter og aktuelle saker.

6) STRUKTUR

Nettverkets øverste organ er styringsgruppen. Styringsgruppen består av en representant fra hver medlemsinstitusjon (jf. pkt 3a), og forsøkes sammensatt på en måte som ivaretar bredde og mangfold med tanke på fag, institusjoner og regioner. Styringsgruppen skal ivareta både kon-tinuitet og variasjon, og representantene velges derfor på åremål for 4 år på en måte som gjør at ikke alle representanter byttes ut samtidig. Ny styringsgruppe, bestående av både nye og erfarne representanter velges ved hver generalforsamling. Styringsgruppen konstituerer seg selv, og velger leder. Alle medlemmer av styringsgruppen er administratorer på MiUs facebookside. Leder kan videre opprette et arbeidsutvalg bestående av inntil 6 personer med størst mulig faglig og geografisk bredde som bistår, gir råd og utfører oppgaver som nettverket måtte påta seg mellom konferansene.

Det arrangeres en åpen generalforsamling i tilknytning til hver konferanse. Alle som er kvalifiserte som medlemmer gjennom å være forskere med mastergrad eller mer har tale- og stem-merett.

Leder for nettverket, leder for hver konferanse og styringsgruppen samarbei-der om å bestemme tema, organisere invitasjoner, fagfellevurdering, program etc.

Disse vedtektene kan kun endres på nettverkets åpne styremøte, med 2/3 flertall.

ENGLISH

Music Pedagogy in Development (MiU)

STATUES

1) ESTABLISHMENT

The network Music Pedagogy in Development (MiU) evolved through collaboration between diverse research institutions in Norway from 2018–2022, and was formalized through the general assembly at the first conference of the network (MiU22, Nord University, 26.10.22)

2) PURPOSE

The purpose of the network is to promote music pedagogical research in Norway by:

  1. a) Initiate and coordinate research and development in the field of formal and informal music education.
  2. b) Communicate and highlight music pedagogy research and development between researchers, and between researchers and diverse fields of practice.
  3. c) Building networks and communities of interest in relevant existing research environments, and between research environments and practice fields in schools, kindergartens,music and arts schools, community music and vocational fields of professional musicians.
  4. d) Contribute to develop research education/research schools related to the field of the field.

3) PARTICIPANTS

  1. a) Institutions/ departments in higher education that offer research training at minimum master's level in music pedagogy or in subjects with relevance to this field.
  2. b) Individual members. Researchers who are not affiliated with an institution but have research expertise from master-level and up, relevant to music pedagogy.
  3. c) Councils and organizations related to music education and music-related work.

4) MEMBERSHIP

The member institutions commit to contribute to operate the network. The contribution can be of different nature and scope, such as representing in the board, or hosting a network conference. Institutions that would like to become members or researches that would like to become individual members, can all apply  for membership by emailing the head of the network.  

5) ACTIVITIES

  1. a) The network will, in collaboration with one of the member institutions, organize a conference each year. A conference committee consisting of at least one of the steering group's members and representatives from the organizing institution is established for each upcoming conference. Symposia, workshops or smaller conferences related to specific themes can also be arranged between the conferences.
  2. b) After each conference, paper presenters are invited to submit articles to a multimodal and peer-reviewed journal or anthology. Editors for this publication will mainly consist of members of the conference committee, and a presentation of/invitation to this will be given at the conference.
  3. c) The network has its own mailing list. Anyone who wishes can be on this list and receive emails by entering their email address here. This mailing list can only be used by the network manager. The network also has a FB page (here) that everyone is encouraged to use to share news and current affairs.

6) STRUCTURE

The network is led by the MiU steering group, consisting of one representative from each member institution (cf. section 3a). This steering group will be assembled in a way that as good as possible reflects diversity, for example related to subjects, traditions and gender. The steering group must ensure both continuity and variation, and the representatives are therefore elected on an annual basis for 4 years, with shifts that ensure that not all representatives are replaced at the same time. A new steering group, consisting of both new and experienced representatives, is elected at each general meeting. The stearing group constitutes itself, and elects a leader. The leader can also set up a working committee consisting of up to 6 people with the greatest possible professional and geographical breadth to assist, give advice and carry out tasks between the conferences.

An open general assembly is organized at each conference. Everyone who is qualified as a member through being a researcher with a master's degree or more has the right to speak and vote.

Leader of the network, leader of each conference and the steering group will work together to decide theme, organize invitations, program etc.

These statutes can only be changed at the network's open board meeting, with a 2/3 majority.