Kommende titler

Styrket demokrati og forebygging av fordommer og utenforskap gjennom estetiske læringsprosesser i lærerutdanning

Redaktører: Claudia Lenz og Ann Karin Orset

Utgivelsesdato: Februar, 2025

Demokratiet står sterkt i det norske utdanningssystemet, men læreplanene er tydelige på at demokratiet ikke kan tas for gitt. Økende polarisering, og opplevelse av avmakt og utenforskap kan undergrave demokratiet. Hvordan kan utdanningen styrke demokratisk motstandsdyktighet for den enkelte og i felleskap?

Denne antologien bidrar med eksempler og perspektiver på hvordan estetiske læringsprosesser i lærerutdanning kan bidra til å styrke studentenes profesjonskompetanse relatert til demokratilæring og en mer inkluderende og mangfoldsorientert opplæring og undervisning. Estetiske læringsprosesser er grunnfestet i offentlige utdanningsdokumenter og rapporter, og knyttes til kvalitet i utdanningene. I arbeid med estetiske læringsprosesser hentes arbeids- og uttrykksformer fra de estetiske fagene. Ifølge Helene Illeris (2012) dreier det seg om sammensatte prosesser som ikke gir entydige svar, og som representerer et bredt kunnskapssyn der relasjonelle, emosjonelle, kognitive, praktiske, skapende, sanselige og refleksive momenter er inkludert.

Målet med antologien er å motivere, inspirerer og gi lærere og lærerutdannere styrket profesjonsfaglig kompetanse til arbeid med tema som medvirkning, forebygging av fordommer og utenforskap.

Antologien er basert på et forsknings- og utviklingsprosjekt i regi av Demokratisk Beredskap mot Rasisme og Antisemittisme (Dembra) og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) i perioden 2022 til 2024. Lærerutdannere fra seks norske lærerutdanningsinstitusjoner har fulgt prosjektet og bidrar sammen med redaktørene med vitenskapelige artikler basert på utprøving av undervisningsopplegg med lærerstudenter ved sine respektive institusjoner.